מאמרים

שיקום קרע בשריר הירך האחורי

מאת רן גלבוע, פיזיוספורט

שיקום שריר הירך האחורי הינו טיפול משולב הכולל:טיפול פיזיותרפי לשריר, אימוני כח, אימונים בתנועה ואימונן פונקציונאלי.

במא מר זה נציג את האפשרויות כולל דוגמאות לאימונים השונים.

טיפול מיידי :

טיפול ראשוני יעשה על ידי עסוי המקום בקרח , אין לשים קרח על המקום כאשר השריר במצב סטטי , מצב זה עלול לגרום להדבקות הצלקת לריקמה שעוטפת את השריר לכן יש לבצע עיסוי על המקום הפגוע. 

טיפול פיזיותרפי לשריר :

כל טיפול פיזיטתרפי אשר יוריד את הטונוס של השריר הפגוע יהיה יעיל. ניתן לעשות זאת על ידי מסאג' או על ידי   “Trigger point” injection therapy             

אימון כוח :

מרכיב קריטי בשיקום השריר, הינו אימון כוח ומתיחות וזאת רק לאחר שאין כאבים במקום הפציעה בזמן המתיחה או אימון הכוח. מטרת אימון הכוח הינה להחזיר את המתח השרירי הרצוי, החזרת סבולת השריר.

 

דוגמא לאימון כוח טיפוסי בשיקום המסטרינג :

10 דקות – רכיבה על אופניים.

5 דקות – מתיחות.

  • גשר עם שתי רגליים על ריצפה והרמת אגן מעלה 5*5 שניות.
  • ניתן לבצע את התרגיל על רגל אחת בהמשך.
  • גשר עם רגליים על ספסל או כדור יציבה והרמת אגן מעלה כאשר.
  • יש לשנות את מצב הברך מ 0 מעלות ועד 90 מעלות.
  • ניתן לבצע את התרגיל על רגל אחת בהמשך.
  • שכיבה על הבטן וכפיפה של הברך עם גומייה או מגבת.
  • יש לגוון את טווחי התנועה.
  • בשלב מתקדם יותר יש לעבור לתרגיל על מכונת כפיפת ברך בשכיבה.
  • ניענוע קל של הרגל ממצב של כפיפה למצב פשיטה, יש להגביר בהדרגה את קצב התנועה לבליסטי יותר.

 

אימון תנועה ( ריצה ):

ניתן להתחיל לרוץ רק במידה ואין כאב בריצה קלה. 

 ·        הריצה תתבצע על דשא. 

 ·        על מנת לזרז את תהליך השיקום יש לרוץ כל יום.

 

דוגמא לאימון ריצה :

יש לחלק 90 מטר לשולשה חלקים : 

  •   30 מטר האצה.
  •   30 מטר שמירה על מהירות. 
  •   30 מטר תאוטה.

אין צורך בחימום ניתן לבצע ריצה קלה 90 מטר וחזרה בהליכה ולהגביר בהדרגה 4 חזרות.

  • אימון 1 : 2*4 חזרות – 5 דקות מנוחה בין הסטים.
  • אימון 2 : 3*4 חזרות – 5 דקות מנוחה בין הסטים.
  • אימון 3 : 4*4 חזרות – 5 דקות מנוחה בין הסטים.
  • אימון 4 : 5*4 חזרות – 5 דקות מנוחה בין הסטים.

   ·        המטרה היא להגיע לפחות ל 2 – סטים במהירות מקסימלית.

   ·        במידה והשגנו מטרה זו יש להקטין את מרחק ההאצה והתאוטה ל – 20 מטר, ולאחר מכן ל – 10 מטר.

   ·        נדרשים בדרך כלל כ – 3-7 ימים להשיג מטרה זו.

 

תהליך השיקום בוחן בהדרגה את שריר הירך האחורי :

  • האם השריר יכול לשאת את עומס הכיווף במהירות מירבית ?
  • האם השריר יכול לשאת את עומס הכיווץ במצב של עייפות לאחר ( 12,16,20 חזרות ) ?
  • האם השריר יכול לשאת כיווץ מהיר מאוד כמו בהאצה ותאוטה ?

 

אימון פונקציונלי :

בשלב האחרון בשיקום על השחקן לבצע תרגילים פונקציונליים הלקוחים מעולם התוכן של הענף בו הוא משתתף ( בכדורגל לדוגמא – בעיטה בעיקר לטווח ארוך ).

 

הטיפול והאימונים הינם המלצה בלבד ואינם מחליפים התייעצות עם פיזיותרפיסט מומחה.

נכתב ע"י רן גלבוע , פיזיוספורט

מעטפת ש ירות רפואית ייחודית המיועדת לילדים העוסקים בפעילות ספורטיבית. שירות חדשני הכולל טיפולים ע"י מומחים בתחום רפואת הספורט, בזמינות מיידית, ללא תשלום  וללא השתתפות עצמית וזאת מתוך ראיית הילדים כספורטאים לכל עניין ודבר.