מאמרים

הרניה של ספורטאים והשוני מפציעת הדחק של עצמות השת של האגן

מאת דר' משה דודאי מומחה לכירורגיה

הרניה של ספורטאים (Sportsman Hernia) היא פציעת ספורט שכיחה בשרירי ויריעות דופן הבטן האחורית התחתונה והמפשעה. הפציעה גורמת להיחלשות ורפיון של הדופן האחורית של הבטן התחתונה והמפשעה. פציעה זו נגרמת בשל פעילות גופנית מאומצת ועומס שאינם מותאמים ליכולת שרירי הבטן התחתונה והאגן. הפציעה מופיעה בספורטאים מכל ענפי הספורט שלא הוכנו כראוי מבחינת בנית הכושר הגופי אולם קימת שכיכות גבוהה במיוחד בשחקני כדור-רגל, רוגבי והוקי קרח. הפציעה מופיעה גם באנשים שאינם ספורטאים אולם עוסקים בפעילות גופנית. בתקופה האחרונה בקהילה הרפואית הוגדרו הקריטריונים המודרניים לפציעת הרניה של ספורטאים, האבחנה ודרך הטיפול בהשתתפות כותב שורות אלו.

בניגוד להרניה רגילה בה נוצר מעין חור בדופן הבטן והתבלטות תוכן בטן דרכו, בהרניה של ספורטאים נגרמים קרעים רבים קטנים ומתיחה של יריעות ושרירים. מצב זה מובילים להיחלשות, רפיון, התבלטות קדימה וכאב באזור הקיר האחורי של הבטן התחתונה והמפשעות. בהרניה של הספורטאים יש כאבים המופיעים בזמן פעילות גופנית או שינויי תנוחה בלילה, ללא בלט משמעותי במפשעה כמו בהרניה רגילה. הסיבה לכאב בזמן אמץ גופני הוא הלחץ על עצבים שנגרם בשל התבלטות קדימה של דופן הבטן האחורית החלשה והרפויה. בצורה מאוד אופינית הכאבים מופיעים בזמן יצאה מתוך ריצה להאצה או שינוי כיוון חד בריצה או בעיטה חזקה בכדור. הכאב גם מופיעה בזמן עיטוש או שיעול חזק וכן בלילה בזמן ביצוע שינויי תנוחה במיטה. בשלבים הראשונים של הפציעה אין הפרעה משמעותית לפעילות היומית הרגילה אולם אם הספורטאי ממשיך לשחק על הפציעה הלא מטופלת כראוי לסוג זה של פציעת ההרניה של הספורטאים (ניתוח לפרוסקופי) הנזק באזור הדופן האחורית והמפשעה מתפתח ובהמשך יופיעו גם כאבים בפעילות יומית לא ספורטיבית.

כירורג מומחה לפציעות ספורט יוכל בבדיקה גופנית לאבחן את הממצאים האופיניים להרניה של הספורטאים. אלו ממצאים האופיניים רק להרניה של ספורטאים ושונים מאלו של הרניה רגילה שאותה יכול לאבחן כל כירורג רגיל. הפציעה בדרך כלל מופיעה בשני הצדדים למרות שלרוב הספורטאי מרגיש הכאב יותר בצד אחד. שכיח מאוד שספורטאי פונה לכירורג רגיל וזה מאבחן שאין ממצאים של הרניה היות וממצאי ההרניה הרגילה במפשעה שונים מאלו של הרניה של ספורטאים. את האבחנה של הרניה של ספורטאים מבצע הכירורג המומחה לפציעות ספורט על סמך נתוני הסיפור האופיני וממצאי הבדיקה הגופנית האופיניים. בכדי לאמת את האבחנה ניתן לבצע בדיקת אולטרה סאונד דינמית מיוחדת לסוג הפציעה הזאת. בבדיקת האולטרה סאונד הדינמי ניתן להדגים את החולשה של הדופן האחורית וההתבלטות שלה קדימה ואת הנזקים השונים הנוספים שנוצרו בשל הפציעה. בדיקה זאת צריכה להתבצע אישית על ידי רנטגנולוג מומחה לאולטרה סאוד המתמחה בפציעות ספורט של הרניה של ספוטאים.

בתמונות ניתן לראות את מבנה הקיר האחורי של המפשעה

 

 

 

 

 

ואת הדגמת החולשה של הקיר האחורי בהרניה של ספורטאים ע"י בדיקת הדמיה; תחילה במנוחה (משמאל) ובהמשך התבלטותו קדימה בזמן מאמץ (מימין)

 

 

 

 

 

לפני שכירורג ספורט מאשר אבחנה של הרניה של ספורטאים, עליו לשלול את כל שאר הסיבות שמובילות לכאב באזור בטן תחתונה והמפשעה בזמן מאמץ. במיוחד יש להבדיל מפציעת ספורט של עצמות השת של האגן השרירים והליגמנטים המחוברים אליהם משני צדדיהם - השרירים הישרים והמקרבים ; פציעת הדחק של עצמות שת-האגן (Pubic Bone Stress Injury) . פציעה זאת נגרמת גם היא מאותן סיבות הגורמות לפציעת הרניה של הספורטאים אולם האזורים שנפגעים הם יותר של מרכז בטן תחתונה ולא לכוון הצדדים של הבטן תחתונה. התלונות של הספורטאי לעיתים דומות לאלו של פציעת ההרניה של הספורטאים אולם בבדיקה גופנית על ידי כירורג מומחה לפציעות ספורט ניתן להבחין בממצאים שונים, בדיקת תהודה מגנטית  (MRI) יכולה לאמת את האבחנה. האבחנה המבדלת בין שתי הפציעות חשובה ביותר היות ובפציעת הדחק של עצמות שת האגן והשרירים ניתן לטפל בהצלחה מלאה באופן שמרני פיזיותרפי, לעומת הרניה של ספורטאים שרק ניתוח (לפרוסקופי) יפתור את הבעיה! לעיתים קימות בו זמנית שתי הפציעות ואז יש לטפל תחילה שמרנית פיזיותרפית בפציעת הדחק של שת האגן והשרירים ובהמשך לתקן בניתוח לפרוסקופי את הרניית הספורטאים.

הדרך המועדפת לבצע את התיקון הניתוחי של הרניית הספורטאים היא הגישה הלפרוסקופית היות וההחלמה מהירה וקלה יותר ומאפשרת חזרה מהירה לפעילות הספורטיבית. מעבר לכך יש אפשרות לזיהוי ברור של הנזקים מהפציעה והטיפול בהם וכן תיקון טוב יותר של הקיר האחורי של המפשעה. סיבה נוספת היא הופעת הפציעה בשתי המפשעות בחלק המכריע של המקרים, בגישה הלפרוסקופית ניתן לבצע התיקון בשני הצדדים בו זמנית מבלי להגדיל את הטראומה הניתוחית שלא כמו בגישה הפתוחה. התיקון הניתוחי הלפרוסקופי של הרניית הספורטאים שונה מניתוח הרניה רגילה בלפרוסקופיה. בתיקון הניתוחי הלפרוסקופי של הרניית הספורטאים חייבים לבצע מספר פעולות כירורגיות ספציפיות לפציעה זו בכדי להבטיח שהכאב בזמן פעילות לא ישוב לאחר הניתוח! מעבר לכך יש לחזק ברשת את דופן המפשעה האחורית הרפויה והחלשה בצורה שמתאימה לספורטאי.

חמישה ימים לאחר הניתוח שבים לפעילות ספורטיבית באופן מדורג ולפי סרגל עומסים מתוכנן בהנחית הכירורג המטפל והפיזיותרפיסט. שלושה שבועות לאחר הניתוח, תחת סרגל אמונים מדורג ומבוקר ניתן לשוב לפעילות ספורטיבית תחרותית מלאה.

סקירה קצרה זו הינה חלקית וטובה להבנה כללית בלבד ואין בה במקום פניה לבדיקה ויעוץ אצל מומחה בתחום .

  מעטפת שירות רפואית ייחודית המיועדת לילדים העוסקים בפעילות ספורטיבית.

שירות חדשני הכולל טיפולים ע"י מומחים בתחום רפואת הספורט, בזמינות מיידית, ללא תשלום וללא השתתפות עצמית ו זאת מתוך ראיית הילדים כספורטאים לכל עניין ודבר.