מאמרים

מהו הניתוח הלפרוסקופי ויתרונותיו

מאת דר' משה דודאי מומחה לכירורגיה

בניתוח "פתוח" בשיטה השמרנית יש צורך בביצוע חתך בדופן הגוף החודר לעומק כל השכבות עד שמגיעים לאזור בו צריך להתבצע הניתוח. כאשר המנתח מגיע לאזור הניתוח הוא נעזר בעוזר אחד או כמה בכדי להזיז הצידה אברים ולחשוף את אזור הניתוח, מבט המנתח תמיד יהיה רק מכוון אחד; מעלה כלפי מטה. פעולות אלו גורמות בלית ברירה ושלא במתכוון לטראומה לאברים שבאזור הניתוח אולם גם למערכות גוף כלליות נוספות. מבחינת הגוף התייחסותו היא כמו לכל טראומה חודרת לגוף מחבלה, תאונה או פגיעה במתכוון. בשל אותה טראומה לאברים באזור הניתוח וכן תגובה של מערכות גוף כלליות נוצרים חלק גדול מהסיבוכים שאנו מכירים לאחר ניתוחים. גם הצורך להתאוששות של מערכות הגוף מהטראומה מצריך אשפוז ממושך יותר וזמן החלמה ארוך.

בכדי להמעיט למינימום את הטראומה הניתוחית, הסיבוכים , זמן ההחלמה וגורמים נוספים, פותחה לפני כ 25 שנה, בסוף שנות השמונים של המאה הקודמת, הטכניקה של הלפרוסקופיה שהיא כירורגיה בחדירה מזערית MIS .

בטכניקה הלפרוסקופית דבר ראשון נמנעים מהחתכים הגדולים בעור ושכבות הדפן ולכן אין כמעט זיהומים ובקעים בצלקות ניתוחיות. מבצעים נקבים קטנים של 5-12ממ דרכם מכניסים את המצלמה והמכשירים איתם מבצעים הניתוח, חתכים קטנים אלו לא צריכים תפירה אלא מודבקים בסוף הניתוח. בכדי ליצור חלל בו ניתן לנתח ולבצע הניתוח מנפחים בגז Co2 החלל הוירטואלי. לאחר שנוצר החלל מוחדרים אליו המצלמה והמכשירים לביצוע הניתוח. הכירורג רואה על מסך מוניטור את התמונה שמשודרת מהבטן ובעזרת שתי ידיו מפעיל מכשירי ניתוח שהוחדרו לאזור הניתוח. במידת הצורך מוכנסים מכשירים נוספים דרך הדופן לחלל ועוזר מסייע לכירורג. הטכניקה הלפרוסקופית נתמכת ע"י ציוד אלקטרוני, אופטי ומכני רב ומתקדם שמאפרת לכירורג יתרונות שאינם קיימים בכירורגיה הפתוחה כמו לראות כמט מכל זווית, לראות תחת הגדלה פרטים קטנים, לעבוד מכיוונים משתנים ובתנוחות חולה שונות ולשלב נתונים דיגיטליים חיצוניים למסך המוניטור המראה את תמונת הניתוח.

בתמונות ניראה הציוד הייעודי המגוון לצורך ביצוע ניתוח לפרוסקופי (תמונה עליונה) וניתוח לפרוסקופי (תמונה תחתונה)

 

 

עם השנים השיטה הלפרוסקופית יושמה כמעט לכל הניתוחים המתוכננים וברובם הוכחו יתרונות מובהקים מול השיטה הפתוחה במידה והניתוח מבוצע במיומנות על ידי מומחה בתחום. היתרונות הכללים הם:

1.     מראה אסטטי טוב יותר מחוסר צלקת

2.     הימנעות מזיהומים נרחבים בחתך ניתוחי

3.     הימנעות מבקעים גדולים בצלקות ניתוחיות

4.     מעט כאבים אחרי ניתוח שלא מצריכים תרופות נרקוטיות

5.     זמן אשפוז קצר וזמן החלמה מהיר

6.     מעט סיבוכים במערכות הגוף הכלליות

7.     לא נוצרות הידבקויות היכולות לגרום לחסימות מעיים בעתיד, בעיות פוריות או מקשות על ניתוחים חוזרים

8.     תוצאות ניתוחיות טובות יותר במיוחד כאשר הניתוח מבוצע ע"י מומחה בעל ניסיון בלפרוסקופיה

השיטה הלפרוסקופית פתחה עידן חדש בכירורגיה והפכה את הצורך בהתערבות כירורגית מתוכננת לאירועה הרבה פחות טראומתי למטופל ומשפחתו שאינו מנטרל ומוציא אותו ממעגל החיים לתקופה ממושכת. בחלק גדול מהניתוחים המנותח משתחרר לביתו ביום הניתוח או למחרתו ומקסימום לאחר יומיים ולא לאחר ימים רבים ושב לפעילותו הרגילה לאחר ימים בודדים. המנותחים לא צריכים לתכנן היעדרות מעבודה או פעילות אחרת של שבועות אלא ימים בודדים שלא מפריעים להמשכיות סדר החיים.

בכדי להבטיח את היתרונות האפשריים המוזכרים צריך המנותח למצוא כירורג המיומן היטב בשיטה הלפרוסקופית. לא כל כירורג, ולא משנה כמה טוב הוא, יכול להיות בעל מיומנות גבוהה בשיטה הלפרוסקופית. השיטה דורשת מהכירורג מלבד מהשקעת זמן ללמידת השיטה והימתחות בביצוע הניתוחים הספציפיים גם נתונים אישיים ייחודיים שלא כל כירורג ניחן בהם. מהתכונות הבולטות הייחודיות הנחוצות הן יכולת המוח לבנות תמונה תלת ממדית מתמונה דו ממדית ולהשלים פרטים קטנים שאינם נראים בברור בתמונת מסך המוניטור (רק כ 7% מהאנשים), יכולת קורדינציה בעבודה בשתי ידיים בו זמנית ובכיוונים הפוכים, יכולת המוח להשלמת התחושה באצבעות דרך המכשירים, יכולת טכנית ועוד. עבודות מחקר רבות מראות שכאשר הניתוח הלפרוסקופי מבוצע על ידי כירורג בעל ניסיון ומיומנות לפרוסקופית מוכחת, תוצאות הניתוח טובות יותר מאשר אצל כירורג פחות מיומן וטובות יותר מניתוחים אשר נעשים בשיטה הפתוחה המסורתית!

 

סקירה קצרה זו הינה חלקית וטובה להבנה כללית בלבד ואין בה במקום פניה לבדיקה ויעוץ אצל מומחה בתחום

 

  מעטפת שירות רפואית ייחודית המיועדת לילדים העוסקים בפעילות ספורטיבית.

שירות חדשני הכולל טיפולים ע"י מומחים בתחום רפואת הספורט, בזמינות מיידית, ללא תשלום וללא השתתפות עצמית ו זאת מתוך ראיית הילדים כספורטאים לכל עניין ודבר.